Catalunya frena la destrucció d’empreses i continua rescatant treballadors dels ERTO a les acaballes de 2020
Catalunya frena la destrucció d’empreses i continua rescatant treballadors dels ERTO a les acaballes de 2020

Catalunya frena la destrucció d’empreses i continua rescatant treballadors dels ERTO a les acaballes de 2020

21/01/2021

L’evolució dels principals indicadors en els darrers deu mesos ha permès fer una fotografia de com la Covid-19 ha sacsejat l’economia el 2020. A Catalunya, per exemple, l’atur ha crescut un 28,2% en termes interanuals (uns 110.000 aturats més) i des del mes de febrer han tancat més de 20.000 empreses al territori.

Amb tot, el darrer Baròmetre publicat per la Cambra de Barcelona indica que el tancament d’empreses s’ha frenat al desembre després d’un degoteig gradual des del mes d’octubre. En conseqüència, Catalunya ha acomiadat el 2020 amb un 7,9% menys d’empreses en termes anuals.

Després d’un novembre amb clars símptomes de refredament, al desembre el mercat laboral català també ha mostrat senyals de millora, tot això en un context en què l’economia espanyola també ha evolucionat positivament. De fet, aquest ha estat el mes que més indicadors positius ha recollit el Baròmetre.

La reducció dels ERTO estimula l’afiliació

Catalunya ha tancat l’any 2020 amb 158.261 treballadors en ERTO, uns 20.000 menys que al novembre i un 75% menys en comparació als que es trobaven en aquesta situació a l’abril. La reducció dels ERTO al desembre ha comportat una lleugera millora de la xifra d’assalariats en comparació al novembre.

Pel que fa a les prestacions, a Catalunya se n’han pagat per valor de 828,7 milions d’euros fins al desembre, la segona comunitat per darrere d’Andalusia.

Un novembre dolç per al Port, però no tant per a la indústria

Si bé al darrer Focus Cambra vam destacar que les exportacions catalanes van caure un 13,3% entre gener i octubre, el Baròmetre Cambra ens deixa un altre titular positiu, en aquest cas al novembre: un fort repunt del 13,4% en termes interanuals en el volum d’exportacions des del Port de Barcelona.

L’altra cara de la moneda la protagonitza la producció industrial, que ha caigut lleugerament (-2,5%) en aquest mateix període. També destaquen el consum de ciment i la matriculació de vehicles industrials, que al mes de novembre han retrocedit un 5,3% i un 6,3% respectivament en comparació a l’any anterior.

Mobilitat i consum d’energia, sense senyals de recuperació

El moviment de persones en transport privat a l’àrea metropolitana s’ha reduït un 22,4%, i en general, la mobilitat ha estat menor per Nadal excepte en el cas de les zones residencials. Les xifres del transport públic són encara pitjors: entre març i novembre, les validacions han caigut un 40% interanual.

Respecte a l’energia, el consum d’energia elèctrica ha moderat la seva caiguda (-3%) al novembre, però segueix sent menor en termes anuals. Per últim, la demanda d’aigua en dies feiners s’ha mantingut estable en els darrers dos mesos de l’any amb un descens del 3,6% en comparació als nivells normals.

El Prat: les pitjors xifres en 25 anys

Uns 12,7 milions de persones han trepitjat l’Aeroport de Barcelona aquest 2020, la xifra més baixa en els darrers 25 anys i un 75,8% per sota del volum que es va assolir el 2019, que certifiquen un autèntic annus horribilis

Malgrat la situació extremadament delicada de la infraestructura i les males notícies com l’adéu dels vols de llarga distància de Norwegian, hi ha aerolínies que mantenen la seva confiança en El Prat i hi aposten com Singapore Airlines, que des d'aquest gener connectarà la capital catalana i Changi amb tres vols setmanals.